Sunday, August 10, 2008

Kuliah 2 (5 Julai 2008) UNSUR BAHASA

Unsur Bahasa
Bahasa positif
Bahasa deskriptif
Bahasa mengesahkan
Bahasa terus terang
Label
Negatif
Nasihat
Berleter
Putar belit

1. Bahasa Positif
Mengandungi unsur:
Mengiktiraf
Memuji
Menghargai
Menyanjung

a. Mengiktiraf
Ciri-ciri mengiktiraf :
Menyatakan sesuatu yang benar
Apa khabar ...
Apa kamu buat ...
Cikgu nampak ...

b. Memuji
Karangan kamu baik
Saya nampak awak menolong orang buta
Kamu menang dalam debat c
Puji hasil , bukan orangnya

c. Menghargai
Memberi hadiah , balas jasa baik
Contoh :
Hari ini cikgu akan ... kerana awak semua ( baik )
Esok kita akan membuat rombongan ke ... kerana kita mendapat anugerah cemerlang .
Hubaya: Hadiah berkala (hari jadi .. Ulang tahun .. Untuk apa ?)

d. Menyanjung
Menyatakan suka apabila ada sesuatu yang baik :
Saya nampak Si .... Membantu ibu ke pasar hujung minggu . Itulah anak yang salih ..
Si ... suka membantu bapanya di kantin , itulah anak yang baik.

2. Bahasa deskriptif
Menyatakan yang benar, menyatakan yang berlaku
Contoh:
Cikgu tahu kamu sudah buat ... positif (menyatakan yang benar, tidak menuduh)
Cikgu akan membawa kamu ...
Kamu akan melihat sendiri bagaimana ...
Cikgu tahu kamu keberatan ...
Cikgu tidak setuju ... (pendapat)

a. Jangan menuduh
Kamu sengaja menyusahkan cikgu ...
Cikgu tahu kamu sengaja tidak mahu buat ...
Kamu memalukan sekolah ...
Kamu sengaja langgar ...

Nota: memberi nasihat itu menuduh
Contoh: Pengetua – kamu hendaklah belajar rajin-rajin (tuduhan: kamu tidak rajin belajar)

b. Mengesahkan: mengyakan
Cikgu setuju
Betul
Sokong
Cikgu terima
Minta penjelasan
Cuba beritahu cikgu apa mulanya ..
Beritahu saya tujuan kamu
Berapa kos ..
Apa untungnya ...

4. Bahasa terang dan jelas
Cikgu mahu kamu bawa tiga ..
Sebut tepat
Percaya pada murid
Dengar, pasang telinga

Bahasa saya
Positif, ikhlas - saya sedar kamu sudah berusaha
Memberi penghargaan – saya suka ...
Menghormati – Saya minta pandangan kamu
Hati-hati dengan bahasa saya yang penuh dengan:

masa saya di universiti ...
isteri saya ...
anak saya ...

Ini adalah personal!!

5. Label
Membuat penilaian dan menggunakan lebel
Bodoh : menilai secara negatif
Pandai
Berilah label yang baik , hadis nabi , amalan nabi ( Humairah , Abu Hurairah , Saifullah dll .
Amalan memberi gelaran tokoh c

6. Negatif
Salah, akan rosak, menyebabkan gagal, rugi, masalah
Kamu akan gagal
Kami akan kalah
Masalah kita (situasi, keadaan
Kalah (akan cuba lagi
Rugi (akan labur semula ..

7. Nasihat
Menuduh
Hendaklah
Perlu
Mestilah
Jangan
Ingatlah

8. Berleter
Tidak ada maklumat baru
Saya sudah katakan
Saya selalu sebut
Sudah saya katakan

9. Kabur
Bahasa putar belit
Faham-fahamlah
Buatlah apa yang patut
Fikirlah sendiri
Bawa yang besar

10. Unsur yang positif
Bahasa bergaya
Pemidato yang baik sentiasa memungut ungkapan yang baik

11. Tidak perlu ungkapan basi – clishe – contoh:
anjakan paradigma ...
gblobal ...
antarabngsa ...
minda kelas pertama ...
Memertabatkan bahasa Melayu ...

Semuanya tidak ada makna.

12. Bahasa berkuasa
Difahami
Konkrit - abstrak
Kerja – adjektif
Bahasa badan
Senyum

13. Lojik
Bahasa wanita
Keamatan (sangat, paling, Hakim London ...)
Global (tidak pernah ...)
Stable (tidak berubah, andaian dulu dan sekarang sama ...)
Internal (Saya tidak buat, bukan saya ...)

No comments: